Młodzież wrzesińska z wizytą w miejscach pamięci.
“Naród, który traci pamięć, przestaje być narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium”
Józef Piłsudski
Projekt, do zapoznania z którym Was zapraszamy, powstał z ogromnej pasji, chęci rozwijania siebie, pogłębiania wiedzy, dzielenia się nią, a także z…ciekawości. Kto kiedyś mieszkał tu gdzie my jesteśmy? Jakie były losy tych, których już nie ma? Jak na kształt naszej małej ojczyzny wpłynęła historia świata, regionu, ludzi. A wreszcie, czy wśród innych jesteśmy w stanie wzbudzić taką samą ciekawość? Pokazać, że warto pochylić się nad tym, co nas interesuje? Chcemy inspirować, rozwijać talenty, mobilizować do większej aktywności w poznawaniu świata i jego historii, a tym samym poznawania siebie i swojej tożsamości.
Projekt rozpoczął się w 2019 r., swoim zasięgiem obejmuje wszystkie szkoły ponadpodstawowe i podstawowe we Wrześni. Skorzystało z niego już ponad 400 uczniów. Młodych ludzi, zabieramy w niełatwe podróże do Żabikowa, Kulmhof, Fortu VII . Tych, którzy pojechali z nami do Muzeum Auschwitz – Birkenau nie jesteśmy już w stanie policzyć.
Zobacz w czym możesz uczestniczyć, do czego dołączyć, a może chcesz zaproponować coś, co wzbogaci nasze działania.
Zapraszamy!
Anita Rembowicz – Robaszkiewicz
Marlena Czyż
Założenia projektu
Pamięć historii to podstawa wychowania młodych ludzi w duchu patriotyzmu. Znajomość własnych korzeni i przeszłości buduje tożsamość każdej jednostki. Uczniowie powinni znać swoje dziedzictwo kulturowe, dlatego widzimy ogromną potrzebę odwiedzania przez młodzież miejsc pamięci związanych z regionem i krajem. To tam odbywają się żywe lekcje historii.
Szkoła powinna umożliwić uczniom edukację opartą na emocjach, które wzbudzają miejsca kaźni Polaków w czasie II wojny światowej. Ważne jest, aby w czasie spotkania młodzi ludzie poznali historię miejsca pamięci oraz przyczyny i społeczny kontekst zbrodni nazistowskich.
Podczas realizacji projektu, w trakcie zajęć, zwiedzania, wniosków i refleksji uczniowie powinni podjąć problematykę ksenofobii, wykluczenia, przemocy czy uprzedzeń. Możemy w ten sposób przyczynić się do rozwoju dojrzałości obywatelskiej uczestników projektu.
Ważne jest także przypisanie każdej szkole miejsca pamięci, nad którym będzie sprawować opiekę.
Dla uczniów udział w projekcie jest bezpłatny. Chodzi o to, aby brak pieniędzy nie był przeszkodą w uczestniczeniu w zajęciach edukacyjnych. Dlatego ważne jest finansowanie projektu przez jednostki samorządu terytorialnego.
Cele:
Adresaci:
Metody:
Nadzór merytoryczny i działania szkół koordynują: