logo_Szlak_Piastowski_2022

Wycieczka Szlakiem Piastowskim

We wtorek 7 czerwca 2022 roku trzydzieścioro ośmioro uczniów ZSP wraz z nauczycielami wyruszyło w drogę, aby poznać najważniejsze miejsca i obiekty znajdujące się na Szlaku Piastowskim.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na Ostrowie Lednickim. Promem przeprawiliśmy się na wyspę otoczoną wałem obronnym, na której znajdują się ruiny wczesnośredniowiecznego pałacu wraz z kaplicą. Najprawdopodobniej w pałacu tym Bolesław Chrobry przyjął cesarza Ottona III, natomiast odkryte elementy kaplicy mogą wskazywać, że Ostrów Lednicki był miejscem chrztu Mieszka I w 966 roku. Jak się okazało wyspę tę zamieszkiwano długo przed tymi historycznymi wydarzeniami – nawet 6 tys. lat temu.

Następnym punktem wycieczki był Wielkopolski Park Etnograficzny w Dziekanowicach. Spacer po skansenie wsi, który składa się z oryginalnych obiektów przeniesionych z całej wielkopolski  pochodzących z przełomu XVIII i XIX wieku, pozwolił nam poznanie życia i kultury naszych przodków. Zwiedziliśmy chaty pokryte słomą, warsztaty rzemieślnicze, kaplicę, wiatraki, a także barokowy dwór.

Dalszy plan wycieczki obejmował wizytę w pierwszej stolicy Polski. W Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie zapoznaliśmy się z eksponatami archeologicznymi związanymi z okresem wczesnego średniowiecza, a także z historią Gniezna i ziemi gnieźnieńskiej. Następnie spacerem nad brzegiem jeziora Jelonek przeszliśmy na Wzgórze Lecha do Katedry Gnieźnieńskiej. W skupieniu zwiedziliśmy jeden z najstarszych kościołów w Polsce. Ciekawą atrakcją było podziwianie panoramy Gniezna i okolic z wieży widokowej znajdującej się na katedrze. Aktywnie spędzony dzień zakończyliśmy w restauracji McDonald’s, w której spożyliśmy obfity posiłek. Przeświadczeni o bogactwie historycznym i krajoznawczym wielkopolski wróciliśmy do Wrześni.

Wycieczka została dofinansowana w ramach programu “Poznaj Polskę”.

Opiekunami wycieczki byli nauczyciele ZSP: Alicja Śmiejkowska, Maciej Głowacki i Grzegorz Machiński.